Weekly Recs | 2020/1

Peter Brötzmann – I Surrender Dear (2019)

Simon Scott – Emergency Exit (2019)

Giulio Aldinucci – No Eye Has an Equal (2019)

Katariin Raska & Christian Meaas Svendsen – Finding Ourselves in All Things (2019)

Open to the Sea – Another Year Is Over, Let’s Wait for Springtime (2019)



Peter Brötzmann – I Surrender Dear

Trost, 2019 | avant/free jazz

Sono tanti i modi di intendere e interpretare il silenzio della solitudine: ma come lo si suona? Certi solisti si avvalgono della risonanza naturale del luogo di registrazione, per far sì che i versi del loro monologo musicale non si spengano nel nulla. Da storico e integerrimo avanguardista, invece, Peter Brötzmann non dà adito a banali poetismi: eppure questa recente collezione di assoli per sax tenore sa anche “arrendersi” – come da titolo – alla dolcezza melodica, da una dedica amorosa in blues alle linee esili di un canto di chiesa, sino alla libera rilettura di un tema bachiano, senza alcuna distinzione di nobiltà. 
Questi spunti di partenza si diramano naturalmente in fraseggi impro sfocianti spesso nell’atonalismo, ma tutti immancabilmente ripiombano nel vuoto acustico della sala di registrazione, riassorbite nel silenzio dal quale sono originati. Così, dall’asciutta esecuzione del decano tedesco si schiude un inedito (almeno per lui) ed eccentrico afflato romantico, benché la fotografia osé affissa sulla copertina evochi più chiaramente il fascino “proibito” della ribellione free jazz.


There are many ways to understand and interpret the silence of solitude: but how to play it? Some soloists make use of the natural resonance of the recording venue, to ensure that the verses of their musical monologue do not disappear into thin air. As a historical and whole-hearted avant-gardist, on the contrary, Peter Brötzmann does not give rise to banal poetisms: yet this recent collection of solos for tenor sax also finds a way to “surrender” – as the title suggests – to melodic sweetness, from a love dedication in blues to the slender lines of a church song, up to the free reinterpretation of a theme by Bach, without making any distinction of nobility.
These starting points naturally branch out into improvised phrasings often resulting in atonalism, but all of them unfailingly fall back into the acoustic void of the recording room, reabsorbed in the silence from which they originated. Thus, from the dry execution of the German dean, an unprecedented (at least for him) and eccentric romantic inspiration unfolds, although the daring photograph affixed to the cover evokes more clearly the “forbidden” charm of the free-jazz rebellion.


Simon Scott – Emergency Exit

Touch, 2019 | field recordings, ambient/drone

In qualsiasi documentario, recente o di vecchia data, sul cambiamento climatico e sulla fragilità degli ecosistemi naturali non ascolterete questa musica: verranno sempre favorite le note melodrammatiche di un neoclassicismo da spot pubblicitario, o il collaudato sensazionalismo dei climax alla Trent Reznor & Atticus Ross (come già per il film-manifesto “Before the Flood” di Leonardo DiCaprio).
Attivo da un decennio come “ecologista del suono”, il britannico Simon Scott opera una sineddoche sul tema dell’allarme ambientale a partire dai suoi dintorni, presso le rive fluviali della contea di Cambridge: nel dittico Emergency Exit sono le sorgenti sonore stesse – field recordings di depositi alluvionali d’acqua e di brace ardente – a intonare il loro grido silenzioso, filtrato dal sintetizzatore modulare per propagarsi e deformarsi in un breve ma pregnante requiem monodico, dove l’esile componente drone è atta a smussarne i contorni e accentuare il senso di inermità di fronte a un disastro annunciato su scala globale.


In any documentary on climate change and the fragility of natural ecosystems – be it recent or dated – you will not hear this kind of music: what will be favoured are melodramatic neoclassical tonalities, as in tv advertising, or the tested sensationalism of the climaxes à la Trent Reznor & Atticus Ross (namely Leonardo DiCaprio’s manifesto “Before the Flood”).
Active for ten years now as a “sound ecologist”, Britain’s Simon Scott operates a synecdoche on the subject of the environmental alarm starting from his surroundings, near the river banks of the Cambridge County: in the Emergency Exit diptych it’s the sound sources themselves – field recordings of alluvial deposits of water and burning embers – that intone their silent cry, filtered by the modular synthesizer to propagate and deform in a short but poignant monodic requiem, where the faint drone component tends to smoothen the contours and accentuate the sense of defenselessness in the face of an announced global disaster.


Giulio Aldinucci – No Eye Has an Equal

99chants, 2019 | ambient/drone

Tra i più talentuosi compositori elettronici nostrani, il senese Giulio Aldinucci ha raggiunto la piena maturità artistica con le due opere complementarsi pubblicate dalla tedesca Karlrecords (Borders and Ruins e Disappearing In a Mirror), apice di una densa espressività drone coniugata a echi corali d’ascendenza sacra.
Primo approdo su 99chants, No Eye Has an Equal si avvale del mastering di Rafael Anton Irisarri per rielaborare le influenze ormai consolidate in un impasto sonoro se possibile ancor più astratto e teso alla trascendenza, come un baluginio di forme e voci sottovetro dallo splendore abbacinante (“Mirages and Miracles”), benché fittamente venato di sporcature digitali che ne attenuano le apparenze sovrannaturali.
L’espressionismo cromatico di Tim Hecker non è mai lo spunto per un fedele ricalco, ma la radice a partire da cui attuare poi un libero sconfinamento verso punti di fuga prospettica ben più accentuati dove, pur senza concessioni al sentimentalismo, Aldinucci riesce a plasmare visioni celestiali che assieme all’orecchio invitano lo sguardo della mente verso una contemplazione assoluta.


Among the most talented Italian electronic composers, the Sienese Giulio Aldinucci has reached full artistic maturity with two complementary works published by the German label Karlrecords (Borders and Ruins and Disappearing In a Mirror), the peak of a dense drone expressiveness combined with choral echoes of sacred ancestry.
Debuting on 99chants, No Eye Has an Equal takes advantage of Rafael Anton Irisarri’s mastering to rework the consolidated influences in a sound mix that is, if possible, even more abstract and aimed at transcendence than before, like a glimmering of under-glass shapes and voices of a dazzling splendor (“Mirages and Miracles”), although thickly veined with digital smudges that attenuate their supernatural appearance.
Tim Hecker’s chromatic expressionism is never the starting point for an exact retracing, but instead the root from which to carry out a free digression towards far more pronounced vanishing points where, even without concessions to sentimentalism, Aldinucci manages to shape celestial visions that, together with the ear, seem to invite the mind’s gaze towards an absolute contemplation.


Katariin Raska & Christian Meaas Svendsen – Finding Ourselves in All Things

Nakama, 2019 | free impro, avantgarde

Il duo più improbabile e spiazzante di fine anno proviene, neanche a dirlo, dall’Europa del nord: Finding Ourselves in All Things è un duplice saggio di estremismo performativo per contrabbasso e cornamusa, a opera del norvegese Christian Meaas Svendsen e dell’estone Katariin Raska.
I nostri si gettano a capofitto nello squillante tour de force “Melting With Butterflies”, come un nugolo di insetti fuori controllo dei quali sia stato invaso e messo a soqquadro il microcosmo; entrambi strenuamente stabili nel registro alto, i due avanguardisti attuano una dura prova di resistenza sia nella pressione delle corde che nel respiro circolare, che si riflette sull’ascoltatore in un lungo quarto d’ora di trilli e sfregamenti tanto disorientanti quanto forieri di adrenalinico entusiasmo.
Un antitetico sprofondamento nelle tonalità gutturali si manifesta nei venti minuti di “The Way Mountains Make Love”, lentissima e vibrante oscillazione tra i microtoni di un cupo e granitico drone, suggestivo dello ieratico e inesorabile scorrimento della materia rocciosa nell’arco del tempo incalcolabile che è proprio degli elementi naturali. Toccando con forza i due estremi della loro strumentazione, Raska e Svendsen gettano l’ideale base per un’avvincente collaborazione nel segno della più radicale improvvisazione acustica.


The most unlikely and unsettling duo of the year’s end comes, needless to say, from Northern Europe: Finding Ourselves in All Things is a dual essay of performative extremism for double bass and bagpipe, played by Norwegian Christian Meaas Svendsen and Estonian Katariin Raska.
The pair rushes headlong into the ringing tour de force “Melting With Butterflies”, like a swarm of insects out of control whose microcosm has been invaded and turned upside down; both strenuously stable in the high register, the two avant-gardists carry out a tough test of endurance both in the pressure of the strings and in the circular breath, which is reflected on the listener in fifteen long minutes of trills and frictions as disorientating as it is rich in adrenaline enthusiasm.
An antithetical sinking in the guttural tones manifests itself in the twenty minutes of “The Way Mountains Make Love”, a very slow and vibrant oscillation between the microtones of a dark and granite drone, suggestive of the hieratic, inexorable flow of the rocky materials over the course of the incalculable time which belongs to natural elements. Strongly touching the two extremes of their instruments, Raska and Svendsen lay the ideal basis for a compelling collaboration under the sign of the most radical acoustic improvisation.


Open to the Sea – Another Year Is Over, Let’s Wait for Springtime

Midira, 2019 | ambient, modern classical

Adottato il titolo del loro primo album collaborativo, Enrico Coniglio e Matteo Uggeri tornano con la firma Open to the Sea per un nuovo album di delicato soundscaping intimista, ricco di tratti cameristici per pianoforte e violoncello, discrete tessiture elettroniche, chitarre riverberate e puntillismi glitch. Un ambiente musicale che ispira fiducia per l’abbandono a uno stato di rilassamento e dormiveglia, scevro com’è da uno stringente descrittivismo: l’orizzonte è con ogni evidenza quello della poesia sonora, che si riflette nella suggestione “letargica” del titolo stesso.
Sulla scorta di progetti come My Home, Sinking e Sparkle In Grey, il binomio italiano è ormai un’autentica garanzia di buon gusto d’arrangiamento: e difatti anche qui ritornano i contributi di carezzevoli voci femminili quali Lau Nau, Romina Kalsi e Gaia Margutti, il cui canto o recitato “abita” ciascun brano con personalità differenti ma in piena coerenza espressiva rispetto ai colori soffusi dell’opera. “Facing the Waves” vede inoltre l’esclusiva partecipazione di Dominic Appleton (Breathless, This Mortal Coil), prima dell’eterea chiusura del cerchio, un fade out sussurrato che sigilla un altro gioiello di onirica composizione atmosferica dal sottobosco italiano.


Now adopting the title of their first collaborative album, Enrico Coniglio and Matteo Uggeri are back with the joint signature Open to the Sea for a new album of delicate and intimate soundscaping, rich in chamber traits for piano and cello, discreet electronic textures, reverberated guitars and glitch pointillisms. A musical environment that inspires confidence for the abandonment to a state of relaxation and half-sleep, free as it is from a strict descriptivism: the horizon is evidently that of sound poetry, which is reflected in the “lethargic” suggestion of the title itself.On the basis of projects such as My Home, Sinking and Sparkle In Grey, by now the Italian combo is an authentic guarantee of good arrangement taste: and in fact here, too, return the contributions of caressing female voices such as Lau Nau, Romina Kalsi and Gaia Margutti, whose singing or spoken word “inhabits” each song with eclectic personalities but in full expressive consistency with the suffused colors of the album as a whole. “Facing the Waves” also features the special guest Dominic Appleton (Breathless, This Mortal Coil), before the ethereal closing of the circle, a whispered fade out that seals another gem of dreamlike atmospheric composition from the Italian underground scene.

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